
Oszczędzamy zużycie energii
[G4-EN1] [OG1] [OG8]W Grupie Kapitałowej LOTOS funkcjonuje Spis celów środowiskowych i energetycznych, w którym zapisane są 3 cele:
- Poprawa efektywności energetycznej systemu ogrzewania parowego rurociągów międzyobiektowych.
- Obniżenie zużycia energii pierwotnej przez rafinerię.
- Poprawa efektywności energetycznej systemu połączeń międzyobiektowych.
Dla naszej działalności zużycie energii jest najistotniejszym kosztem operacyjnym, dlatego organizacja przykłada szczególną wagę do jej zużycia poprzez:
- dbałość o racjonalne jej wykorzystanie,
- utrzymanie dobrego stanu technicznego urządzeń,
- podejmowanie efektywnych działań inwestycyjnych.
Potwierdzeniem skuteczności takiego podejścia jest osiąganie od szeregu lat pozycji jednej z najbardziej efektywnych energetycznie rafinerii w Europie.
Działamy w oparciu o System Zarządzania Energią EnMS, którego podstawowym celem jest optymalizacja zużycia energii. Na bieżąco monitoruje się efektywność energetyczną instalacji i realizowanych przez nie procesów cząstkowych. Zespół ds. efektywności energetycznej analizuje poszczególne obszary i uczestniczy w zadaniach, które mają na celu obniżenie zużycia energii.
Grupa Kapitałowa LOTOS realizuje audyt energetyczny, którego celem jest określenie potencjału oszczędnościowego i miejsc, w których podjęcie działań organizacyjnych, remontowych czy inwestycyjnych przyniesie najlepsze efekty energetyczne i ekonomiczne.
[G4-EN1]Zużycie przez Grupę Kapitałową LOTOS surowców w procesie produkcyjnym w 2016 roku
Ropa rosyjska REBCO (Russian Export Blend Crude Oil) stanowiła 75,18 % całości zakupów. Pozostałą część surowca stanowiły ropy naftowe importowane z innych kierunków, w tym około 220 tys. ton ropy dostarczonej przez Grupę Kapitałową LOTOS Petrobaltic. Dobór rop naftowych do przerobu oparty był na procesie optymalizacji produkcji, by wykorzystać nadarzające się okazje na zwiększenie marży przerobowej rafinerii.
Ropa | Ilość (t) | udział |
---|---|---|
REBCO | 7 808 862 | 75,18% |
ROZEWIE | 107 253 | 1,03% |
B8 | 141 922 | 1,37% |
LITHUANIAN | 40 873 | 0,39% |
PGNiG | 268 787 | 2,59% |
gatunki | 2 019 585 | 19,44% |
SUMA | 10 387 363 | 100,00% |
Inne surowce wsadowe do produkcji rafineryjnej | Ilość (t) | udział |
---|---|---|
Woda DEMI | 322 295 | 33,32% |
FAME (Ester metylowy kwasu tłuszczowego) | 36 974 | 3,82% |
oleje napędowe | 118 046 | 12,20% |
ETBE (Eter tert-butylowo-etylowy) | 12 983 | 1,34% |
etanol | 49 318 | 5,10% |
MTBE (Eter tert-butylowo-metylowy) | 24 857 | 2,57% |
gaz ziemny | 380 561 | 39,34% |
dodatki | 2 527 | 0,26% |
inne | 19 693 | 2,04% |
SUMA | 967 254 | 100,00% |
Zużycie wewnętrzne rafinerii | Ilość (t) | udział |
---|---|---|
gaz paliwowy | 311 130 | 33,31% |
gaz resztkowy | 479 815 | 51,37% |
olej opałowy | 32 951 | 3,53% |
pozostałe | 110 151 | 11,79% |
SUMA | 934 047 | 100,00% |
Produkty końcowe | Ilość (t) | udział |
---|---|---|
benzyny (wraz z reformatami) | 1 550 430 | 14,92% |
nafta | 520 762 | 5,01% |
ksyleny | 71 129 | 0,68% |
olej napędowy diesel | 4 509 280 | 43,40% |
olej napędowy | 262 059 | 2,52% |
olej opałowy | 1 515 381 | 14,58% |
Paliwo żeglugowe MGO | 72 074 | 0,69% |
Paliwo lotnicze Jet | 637 229 | 6,13% |
Komponenty asfaltowe | 594 091 | 5,72% |
LPG | 186 214 | 1,79% |
oleje bazowe | 267 605 | 2,58% |
gacze parafinowe | 49 804 | 0,48% |
Plastyfikatory | 36 452 | 0,35% |
siarka | 98 132 | 0,94% |
pozostałe, w tym 2509 ton gazu opałowego sprzedanego do L.Asfalt | 19 812 | 0,19% |
SUMA | 10 390 454 | 100,00% |
Zawartość benzenu, siarki i ołowiu w paliwach wyprodukowanych w Grupie LOTOS:
Substancja | j.m. | Wymaganie | 2015 r. - ilość |
2015 r. - ilość (średnio) |
2016 r. - ilość |
2016 r. - ilość (średnio) |
---|---|---|---|---|---|---|
Benzen (w benzynach) | % V/V | Max. 1,00 | 0,4 - 0,9 | 0,7 | 0,25÷0,94 | 0,73 |
Siarka (w benzynach) | mg/kg | Max. 10,0 | 0,3 - 10,0 | 2,8 | 0,1÷8,8 | 2,3 |
Siarka (w oleju napędowym) | mg/kg | Max. 10,0 | 2,0 - 9,6 | 6,7 | 2,8÷9,9 | 6,5 |
Ołów | mg/kg | Max. 5 | <2,5 | <2,5 | <2,5 | <2,5 |