
Po pierwsze, bezpieczeństwo
- Wprowadzone procedury i działania na rzecz bezpieczeństwa skutkowały brakiem wypadków przy pracy, podczas realizacji projektu EFRA w 2016 r.
- W 2016 r. Grupa Kapitałowa LOTOS rozpoczęła ujednolicenia systemu bezpieczeństwa pracy we wszystkich spółkach, w ramach Programu Partner.
EFRA bez wypadków przy pracy
Jednym z naszych kluczowych celów operacyjnych Grupy Kapitałowej LOTOS w 2016 r. było budowanie kultury bezpieczeństwa w rafinerii na terenie Projektu EFRA. Pod koniec grudnia 2016 r. pracowało na nim ok. 600 osób, a docelowo ta liczba będzie 2-krotnie większa.
Postępy w realizacji Projektu EFRA bez wypadków przy pracy, skutkujących zwolnieniem lekarskim, udało się osiągnąć, dzięki podjęciu kompleksowych działań skoncentrowanych wokół bezpieczeństwa, m.in.:
- Uzgodnieniu zasad bezpieczeństwa (HSE), obowiązujących wszystkich podwykonawców na terenie, na którym powstają instalacje Projektu EFRA. Spisane zasady udostępniono wykonawcom w portalu kontrahenci.lotos.pl. Więcej informacji
- Przetestowaniu i wprowadzeniu Portalu HSE – nowatorskiego programu informatycznego, który pomaga w zarządzaniu sprawami bezpieczeństwa w Projekcie EFRA.
- Regularnemu wydawaniu newslettera BHP, w którym na bieżąco przekazywane są pracownikom informacje na temat bezpieczeństwa na terenie objętym Projektem.
- Opiniowaniu przez Grupę Kapitałową LOTOS dokumentacji podwykonawców–projektantów instalacji i rozmowy z nimi. Zapoznawaniu ich ze standardami bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej Grupy Kapitałowej LOTOS. Ponadto: opiniowaniu planów BIOZ (Bezpieczeństwa Pracy i Ochrony Zdrowia), instrukcji bezpiecznego wykonywania robót oraz aktualizowaniu wewnętrznych procedur Grupy Kapitałowej LOTOS.
- Wdrożeniu regularnych, cotygodniowych przeglądów BHP terenu budowy, z udziałem dyrektora Projektu EFRA.
- Specjalnie na potrzeby Projektu EFRA zapewniliśmy dodatkową karetkę z wyposażeniem reanimacyjnym (oprócz stale dostępnej w rafinerii, z lekarzem w składzie). Na jej pokładzie jest dwóch ratowników medycznych, ekipa karetki pozostaje w gotowości przez cały tydzień, oprócz niedziel.
- Wdrożeniu programu motywacyjnego "Pracuję bezpiecznie". Docenieniu tych, którzy – poprzez wykonywanie swoich obowiązków w bezpieczny sposób – stali się ambasadorami bezpieczeństwa na terenie Projektu EFRA.
- Wzmożonemu nadzorowi służb BHP wykonawców na terenie prowadzonych robót: na każdych 80 pracowników zewnętrznego wykonawcy projektu EFRA przypada co najmniej 1 specjalista BHP.
- Wykonawcy zobowiązani są do zorganizowania cotygodniowych spotkań dla pracowników, na których omawiane są wyłącznie sprawy BHP.
- Zrealizowaliśmy cykl wydarzeń szkoleniowych i komunikacyjnych, które przyczyniły się do budowania kultury bezpieczeństwa na terenie Projektu, w tym np.:
- Demo bus – mobilny wóz szkoleniowy na terenie rafinerii
Aby ułatwić jak największej liczbie pracowników Projektu EFRA udział w wydarzeniach edukacyjnych na temat bezpieczeństwa, zorganizowano je bezpośrednio na placu budowy, przy zaangażowaniu wozu szkoleniowego – demo busa. Podjęliśmy temat ochrony wzroku, który budzi wśród naszych pracowników najwięcej wątpliwości. Podczas spotkań z pracownikami specjaliści, wprost z pokładu demo busa, mówili o tym, czym różnią się od siebie modele okularów ochronnych dostępnych na rynku, jak dopasować model do indywidualnych potrzeb czy jak czytać oznaczenia i symbole, którymi okulary są opatrzone. Akcję wsparł konkurs na hasło na temat ochrony wzroku, skierowany do pracowników firm podwykonawczych. - Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia
To 2 dni szkoleń, prelekcji i pokazów dla pracowników Projektu EFRA, zarówno z Grupy Kapitałowej LOTOS, jak i dla osób zatrudnionych przez podwykonawców. W programie były m.in.: szkolenie wewnętrzne dla osób zarządzających BHP w Projekcie, tzn. pracowników Biura Realizacji Projektu EFRA i Biura Wsparcia Inżynierskiego Projektu EFRA. Tematyka: BHP i odpowiedzialność w procesie inwestycyjnym oraz kluczowe wymagania z zakresu bezpieczeństwa Projektu EFRA. Ponadto: zajęcia, symulacje i pokazy praktyczne dla pracowników budowy, w tym z obszarów obciążonych największym ryzykiem prac na wysokości. - Edukacji pracowników na temat BHP służyły też VII Dni Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Ich miejscem również była rafineria. W programie znalazł się m.in. konkurs Omnibus, czyli drużynowe mistrzostwa wiedzy o BHP, w których wzięli udział pracownicy Grupy Kapitałowej LOTOS w zespołach 2-osobowych.
- Demo bus – mobilny wóz szkoleniowy na terenie rafinerii
Ujednolicanie systemu BHP. Program Partner
W 2016 r. Grupa Kapitałowa LOTOS weszła w proces ujednolicenia systemu bezpieczeństwa pracy we wszystkich spółkach, czyli Program Partner.
Jego celem jest:
- doradztwo, wymiana doświadczeń, wiedzy i dobrych praktyk, między przedstawicielami spółek,
- wypracowanie jednolitych interpretacji prawnych i wspólne inicjatywy wszystkich spółek, w celu ujednolicania systemu bezpieczeństwa,
- regularne wizyty w spółkach Grupy Kapitałowej LOTOS, w celu poznania specyfiki pracy i zagrożeń w jej obiektach, jako baza dla opracowania jednolitego systemu,
- wspólne szukanie rozwiązań dla problemów z obszaru bezpieczeństwa,
- budowanie kultury bezpieczeństwa w naszej firmie.
Podczas spotkań Programu Partner przedstawiciele każdej ze spółek prezentowali bieżące działania, problemy i wyzwania związane z BHP. Punktem wyjścia do dyskusji o kulturze organizacji i kulturze bezpieczeństwa Grupy Kapitałowej LOTOS było ich zakorzenienie w Kodeksie Etyki i podstawowych wartościach Grupy: szacunku, transparentności, współpracy i profesjonalizmie.
2016 | 2015 | |||
---|---|---|---|---|
Kobiety | Mężczyźni | Kobiety | Mężczyźni | |
Łączna liczba wypadków (incydentów) przy pracy | 1 | 6 | 2 | 11 |
Liczba wypadków (incydentów) śmiertelnych | 0 | 0 | 0 | 0 |
Liczba wypadków ciężkich (incydentów) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Liczba wypadków lekkich (incydentów) | 1 | 6 | 2 | 11 |
Całkowita liczba osób poszkodowanych w wypadkach | 7 | 13 |
Liczba wypadków w podziale na przyczyny (np. transport drogowy, lotniczy, działalność konstrukcyjna itp.) | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Przyczyna: | Liczba wypadków | Liczba wypadków |
Piesze poruszanie się | 2 | 5 |
Obsługa maszyn i urządzeń | 3 | 5 |
Kierowanie, jazda środkami transportu | 1 | 3 |
Prace transportowe | 1 | 0 |
Nasze regularne działania na rzecz edukacji w obszarze BHP przynoszą rezultaty – w 2016 roku odnotowaliśmy mniej wypadków przy pracy, w związku z czym obniżeniu uległ również wskaźnik częstotliwości wypadków oraz absencja wywołana wypadkami przy pracy.
Wskaźnik częstotliwości wypadków (IR, liczony jako całkowita liczba osób poszkodowanych w wypadkach/zatrudnienie x 1000)
2016 | ||
---|---|---|
Kobiety | Mężczyźni | Ogółem |
2,3 | 6,40 | 5,10 |
2015 | ||
Kobiety | Mężczyźni | Ogółem |
4,71 | 11,87 | 9,62 |
Łączna liczba dni niezdolności do pracy z tytułu wypadków przy pracy (LDR, liczony jako wskaźnik łącznej liczby dni straconych do liczby planowych godzin pracy pracowników w raportowanym okresie*200000)
2016 | ||
---|---|---|
Kobiety | Mężczyźni | Ogółem |
25,63 | 15,84 | 19,06 |
2015 | ||
Kobiety | Mężczyźni | Ogółem |
31,48 | 64,61 | 53,78 |
Wskaźnik ciężkości wypadków (liczony jako liczba dni niezdolności do pracy z tytułu wypadku/liczba wypadków)
2016 | ||
---|---|---|
Kobiety | Mężczyźni | Ogółem |
112 | 23,50 | 36,14 |
2015 | ||
Kobiety | Mężczyźni | Ogółem |
67 | 51,45 | 53,85 |